Gemiddeld ontvangen de gemeenten jaarlijks meer dan 200.000 WOZ bezwaren van de in totaal 8 miljoen WOZ beschikkingen die worden verstuurd. De kosten van het afhandelen van een beschikking die tot een bezwaar heeft geleid is bijna 10 keer zo hoog als diegene waar dat niet plaatsvindt. De krappe 3% aan WOZ-bezwaren neemt een kwart van de totale kostenpost van 175 miljoen euro voor haar rekening. Dit is een gigantisch bedrag. Des te meer reden om, indien er sprake is van een bezwaar, deze te motiveren op basis van feiten.
Hieronder volgt een overzicht van redenen waarom mensen een bezwaar indienen die niet zullen resulteren in het verlagen van de WOZ-waarde. Dit is zo omdat de argumentatie van het bezwaar zich niet richt op de WOZ-waarde maar op de manier hoe een gemeente het bezwaarproces heeft ingericht. We vatten deze argumenten onder de noemer “persoonlijke grieven”.
De jaarlijkse waardebepaling is een ondoorzichtig, juridish, veelal slecht gecommuniceerd proces. De manier van communiceren en de juridische taal waarin het geschied zorgt er voor dat sommigen burgers zich direct in de verdediging voelen gedrukt.
De hierarchische verhouding tussen gemeente en burger is uit balans omdat het voor de gemiddelde belanghebbende een complex proces is om een kwaliteitsoordeel over de WOZ-waarde te kunnen vellen. Dat zorgt er voor dat het niet duidelijk kan zijn of de hoogte van de WOZ-waarde terecht is of niet. Omdat een te hoge WOZ-waarde financiële gevolgen heeft krijgt de gemeente niet of nooit de voordeel van de twijfel.
De manier van communiceren is verder uit te splitsen in onderstaande onderdelen die allen tot een bezwaar kunnen leiden.
Niet alleen factoren voorafgaand aan een bezwaarschrift maar ook tijdens de bezwaarprocedure zorgen voor een slecht imago van de waardebepaling. Het bezwaar is dan reeds opgesteld, maar het neemt niet weg dat onderstaande factoren een stimulerend effect kunnen hebben bij het opstellen van een bezwaar voor diegenen die dat nog niet hebben gedaan.
Alle hier genoemde punten en factoren die een negatieve impact hebben op de perceptie van de belanghebbende hebben gemeen dat ze gericht zijn op het bezwaarproces i.p.v. de WOZ-waarde. Hoe betreurenswaardig het ook mag zijn dat een gemeente in de ogen van de belanghebbende een oncommunicatieve, niet- coöperatieve houding aanneemt; succes en verlaging van de WOZ-waarden zit hem in argumentatie gericht op kenmerken en factoren van het WOZ-object niet van de gemeentelijke procedure. Schakel dan ook een WOZ Jurist in die u gratis kan bijstaan.
Vul hieronder uw naam, telefoonnummer, en e-mailadres in, en een van onze juristen zal contact met u opnemen voor een persoonlijk, kosteloos telefonisch consult. Tijdens het telefonische consult zal blijken of het zin heeft om bezwaar te maken of niet. Indien blijkt dat dit zo is, ook dan zullen er geen kosten door de jurist bij u in rekening worden gebracht voor de verder te ondernemen stappen.